EVguide
                   HEM HOME


i samarbete med
 solkraft
            solkraft.se

Söndag 12 juni 2016              Vädersituationen i Jönköping : vackertvader



 EV2016 Huvudsida         EV2016 Deltagarlista         Alla sidor om EV2001 - EV2016



"On-line" rapporter

från 16 Nordiska Elbilsträffar



Första treff, EV2001, samlad för laddning hos Göteborg Energi


Samling i Göteborg 2001   Helt till vänster Öyvinds välkända gröna Think,
  som han och Knut kom med från Oslo.
  Så ser vi Anton och Christiane Bech med dotter
  Anne-Sophie vid deras Peugeot 106 El.
  De kom från Ringköbing på västra Jylland.
  Till höger Arne Veidel, från Oslo, och hans Think

  Till EV2002
  startade Öyvind och Knut i hans "Grönningen" från dera
  hemort Oslo och mot Bergen.
  Båt därifrån till Jylland, och sedan färja till Oslo.
  Vid EV2003
  körde Öyvind och Knut i "Grönningen" från Trollhättan
  och via västra sidan av Vättern till Hammarö/ Karlstad




11 nordiska turer har det blivit för Tommy och Knut
i Tommys Peugeot Partner EL model 1999


Peugeot Partner EV

   

    EV2004 Stockholm - Jylland
    EV2005 Stockholm - Oslo
    EV2006 Stockholm - Jylland

    EV2007 Stockholm - Östfold
    EV2008 Stockholm - Jylland
    EV2009 Stockholm - Stavanger

    EV2010 Stockholm - Trollhättan
    EV2011 Stockholm Jylland
    EV2012 Stockholm - Tönsberg

    EV2013 I Stockholm
    EV2014 Stockholm - Jylland
    EV2015 Stockholm - Oslo

    EV2016 Stockholm - Huskvarna/ Jönköping - Gnosjö
   

   
   
   

Till jubileumsåret EV2015


Peugeot 2015

- fick vi låna en NY
Peugeot Partner EL från Peugeot Sverige :-)


Nissan Leaf 30 kWh modell 2016


Till EV2016 turen får vi låna en
Nissan Leaf 30kWh modell 2016 :-)

från Mobility Motors, Bromma

   



Torsdag 19 maj

Lite stressigt såhär dagen innan, men vi hoppas att komma iväg i morgon på förmiddagen.
Hälsningar Tommy och Knut.

Fredag 20 maj

Stockholm - Jönköping - Huskvarna

Klockan 19:30.
Hej från Huskvarna VH där vi börjar bli hemtama efter 4 turer förbi här.

Bilen har skött sig supert och vädret riktigt bra, frånsätt lite regn då och då.
En nyhet var ju den automatiska starten av vindrutetorkarna så fort det droppade
lite från ovan.
Den automatiska bilden bakom bilen när man backar är vi heller inte så vana med,
men visst är det god hjälp.

tommy vid cleverskåp


Vi lyckades klara oss med en laddpaus på ca. 49 minuter för den 324 km långa
sträckan från Stockholm till Jönköping.
Laddningen gjordes efter 168 km, från ett Cleverskåp hos Statoil i Norsholm.

För de som klagar över att det blir för mycket tid som går bort till laddning
kan vi berätta att vi hade flera andra stopp, på tillsammans en timme och 35 minuter,
för lite sightseeing, lunch och annat som inte har med laddning att göra.

Vi hann också med en tur förbi universitetet i Jönköping och pratade med den trevliga
Glenn som skall berätta om deras solcellsbil som han skall visa oss på söndag.

Några av våra danska vänner har också kommit, så det blir nog lite att prata om i kväll.

Om detta fungerar bra så hörs vi kanske lite i morgen kväll också.

Ha en fin kväll!



Lördag 21 maj

Huskvarna

Se några bilder från lördag här

På kvällen var det trevlig gemensam middag med deltagarna från Elbil Sveriges årsmöte.


Söndag 22 maj

Jönköping

Visning av Jönköpings Universitets solcellsbil SOLBRITT.

Här är några bilder



Måndag 23 maj

Besök hos GARO i Gnosjö

Här är några bilder från besöket hos Garo

Efter en lätt lunch hos Garo tog vi alla fatt på hemvägen, och denna gång räknade
de flesta med att komma hem samma kväll, även om vi startade mitt på dagen :-)



laddning brahehus gränna

Efter 111 km stannade vi till vid ett nytt Cleverskåp på Preemstationen på Brahehus
vid Gränna. Lite förvånade blev vi när Bjarne och Torild kort efter stannade bredvid oss.
De hade bestämd sig för att köra via Örebro till Oslo.

Men Tommy och Bjarne kom snabbt överens, se bilde nedan, vilka kablar som passade
bäst till respektive bilar.


tommy och bjarne laddning brahehus gränna




good bye statoil

Lite historiskt (symboliskt :-) kanske man kan säga att det var när vi stannade vid ett annat Clever laddskåp på
Statoilmacken i Södertälje.
Där höll man nämligen på att byta ut Statoilskyltarne till något annat.
Se www.uppladdning.nu



20,46 kWh på 36 min 5 s

Med flit laddade vi på flera laddplatser på hemresan.
Markant är att batteriets möjlighet att ta emot ström, eller kW, minskar vid en laddnings-
fyllnad över 95%. Detta gör att, i synnerhet om det är en laddplats som har minutpris,
inte är lönsamt att "låsa" en snabbladdningsplats.
Förmodligen skulle det vara en fördel för brukaren om man i inforutan kompletterar med
den momentana kilowattstykan.
Till exempel i rutan ovan kan skriva "20,46 kWh levererad, just nu 6,27 kW"

Ofta kan det vara nyttigt att kunna dokumentera inforutan med en bild, vilket inte alltid
är så enkelt om inte konstruktören inte har haft "antireflex" i sina tankar.



 EV2016 Huvedsida         EV2016 Deltagarlista         EV2016 Bilder         Alla sidor om EV2001 - EV2016

 EVguide
                   HEM HOME

i samarbete med



 solkraft
            solkraft.se