EVguide
                   HEM HOME

 solkraft
            solkraft.se

"On-line rapport" Stockholm - Jylland - Stockholm till


EV2008, 9 - 12 maj

Samling i Skørping på Jylland för ELfordons / Electric Vehicles intresserade






    Til EV2008 hovedside >

    Til EV2008 deltakerliste >

    Til EV2008 Summering >

    Alla sidor om EV200X >


  - och vår kontaktman i Danmark, Anton Bech, har mobiltelefon  +45 2374 0225


Peugeot Partner EV

    Tommys 2 - sitsiga Peugeot Partner El

    är en varubil av årsmodel 1999


    Rek. maxhastighet är 95 km/h
    - och bilen har nu rullat 71.400 km

    Normalt kan den laddas från ett vanligt 16A uttag,
    men med en dansk 3 - fas snabbladdare minskas
    laddtiden från 6 - 7 timmar till ett par timmar.

    Vi kommer i år att utöka batterikapaciteten
    med ett 1,5 kWh Nilar batteri
    som ger oss lite längre körsträcka per laddning
    Original nickelcadmiumbatteriet är på 16,2 kWh

    Detta blir det femte EV200X
    som Tommy och Knut ger sig ut på,
    och som vanligt blir det nog några
    "online"rapporter från färden.

   

   



EV2008 oversiktskart Sth - Skørping











    1. Start Huddinge/ Stockholm

    2. Övernattning Huskvarna/ Jönköping

    3. Övernattning Helsingborg

    4. Ankomst Skörping, EV2008

    EV2008,   9 - 12 maj

    5. Start retur från Skörping

    6. Övernattning vid Vänern

    7. Åter i Huddinge/ Stockholm





















                                                                                                                                                                     Copyright Liber AB, Stockholm >





Onsdag 7 maj


kl 00:30

Hej,

- och välkommen att följa oss under, förhoppningsvis, några spänningsfyllda dagar !


kl 11:00
Hej igen,
- nu från OKQ8 i Nyköping där vi får låna 3-fasuttaget till dammsugaren.

3-fas dammsugarkontakt hos OKQ8 i Nyköping



























De 100 km-trarna från Huddinge gick fint,och med start kl 8 var vi här 10:35
trots mycket vägarbete. Men annars är vädret precis lagom, dock så soligt att
vi får blända med jacka vid fönstret för att kunna köra PC'n.

Att mailen tommy snabel-a solkraft.se
fungerar har vi sett på mailen från Anton, tack, tack

Detta får duga som test för att kolla att vi klarar av tekniken.

Vi återkommer . .

Kl. 23:00

16,8 kWh, från vägguttaget, förbrukade vi på de 95 km från Stockholm till Nyköping.
De 65 km från Nyköping till Norrköping gick på en timme på strålande vackra gamla E4:an.


3-fas kontakt vid entre hos Shell i Norrköping





























Hos Shell i Norrköping fanns en 3-faskontakt vid entrén, (och korv mm i butiken).

Efter 1,5 timmar hade vi fyllt på 12,7 kWh för det senaste 65 km, och färden
gick vidare ut på nya E 4:an igen.

och DÅ - ve och fasa, tändes en varningslampa som i 2005 gjorde att vi fick en
tur med bärgningsbil till Peugeot verkstad.
Enligt instruktionsboken får man inte ladda med denna varningslampa tänd, så
efter 40 km på motorvägen svängde vi av mot Linköping och försökte att nystarta
bilens dator genom att bryta strömmen till datorn, men varningslampan grinade
lika illa.
Efter sökning på närmsta Peugeot verkstad hittade vi en sådan 2 km från platsen
vi stod på, och väl där blev hjälpta av en vänlig kille som aldrig hade använd sin
servicedator på en elbil. Dock, 20 minuter senare var lampan släckt och vi på vägen
mot Mjölby igen.


Nu är vi i Mjölby och klockan hade då blivit 16, och bilverkstaden som vi hade haft
telefonkontakt med kunne inte låta oss ladda trots att de hade sagt att det var folk
där i alla fall till kl. 17.
Nåja, inte så långt därifrån hittade vi en busstation med massor av 3-fasuttag, och
vänlig personal som sa att "visst kan ni ladda här".
Vana från märkliga 3-faskontakter på lastbilsgarage och båtar kontrollerade vi
spänningarna i uttagerna först,
och, och, - ve och fasa igen,
det var 100- tals volt på för oss fel kontakter, så åter hade vi en utrolig tur, inte
bara här, utan också för att det fanns en Hydrostation på granntomten med en oanvänd
dammsugare som hade 3-fas kontakt (med korrekt spänning :-).

3-fas dammsugarkontakt hos Hydro i Mjölby






















Efter ett par timmar hade vi fått in 16,7 kWh och gav oss iväg på dagens sista sträckning
mot Huskvarna -/ Jönköping.

Dock, dock, - efter 32 km tändes åter den förargliga varningslampan, men vi rullade vidare
genom den fantastiska vårblomstringen i Grännabygden utefter Vetterns stränder.



3-fas kontakt vid entre hos Shell i Huskvarna, 
sladden går över säckarna

























Vid 21 tiden stannade vi vid en Shellstation i Huskvarna, åter med ett 3-fasuttag vid entren.
Spända kollade vi först om bilen tog laddning med vanlig en-fasmatning, och sannerligen
gjorde den det när vi kopplade in de två andre faserna också.

Efter 2,5 timmar hade vi fått in 15,2 kWh som ersättning för de körda 91 km från Mjölby.

Total körsträcka i dag blev 330 km, och för det behövde vi ladda 62 kWh, dvs ung. 62 kr tot
eller 1,88 kr per 10 km.
En fossilbil som drar 0,6 l/10 km kostar i dag 7,80 per 10 km.

Nu har vi kommit till vandrarhemmet, och detta är väl nogot att sova på.

Tack till Arnstein också för trevlig mailhälsning.

Godnatt, godnatt




Torsdag 8 maj


kl 10:30

Mors, mors,

En god natts sömn och fin frukost på det fina vandrarhemmet i Huskvarna gjorde gott.
En sökning på Internet visade oss att vi var bara 3 km från Holmgrens/ Peugeot service,
och vi fick en tid vi 08:30 tiden.
Service killen tyckte att det var skoj att prova en elbil, och med sin dator kunde han
släcka varningslampan, men varför den tänds vet vi fortfarande lika lite om. Grrrrrrrrr
Efter en halvtimme på motorvägen var det dags igen, och vi fortsatte till Värnamo,
72 km söder om Huskvarna.


3-fas kontakt i verkstad hos Svenstigs Bilfirma i Värnamo


























Vi sitter nu utanför servicevänliga Svenstigs Bilfirma och lader från ett 3-fasuttag
i en verkstad, och laddningen verkar trots allt att fungera OK.
Solen gassar så att det kan ha sina svårigheter att läsa PCskärmen, och det
börjar komma en god kaffedoft från Tommys spritkök

Kl. 14:30
Hej från Strömsnäsbruk / Traryd mellan Ljungby och Markaryd.
Vill bara berätta att vi rullar på fint trots den envisa varningslampan, och
vi har ingen konstruktiv plan på vad vi skall göra med saken.
Nu laddar vi hos trevliga Shell i Strömsnäsbruk, och vi har haft besök av en
trevlig journalist från tidningen Smålänningen.
Förmodligen kör vi en bit på den gamla Riksettan på den vidare färden mot
Helsingborg.

Den lilla omvägen om/ via gamla Riksettan var en fin upplevelse utefter den
vårfina Ljungan älven.

3-fas kontakt i garage hos Örkelljunga kommun























Trots att vi kom efter arbetstidens slut blev vi väl mottagna vid Örkelljunga
kommunhus där vi fick ladda från ett trefasuttag i deras garage.

Hej igen,
Efter Örkelljunga blev det sedan glasspaus i solen vid Sweden Point innan vi
körde in till Shell vid södra infarten till Helsingborg.


3-fas kontakt vid entre 
hos Shell vid södra infarten i Helsingborg






















Som vanligt hos Shell var det fin service via trefasuttag vid entrén.
Laddningen blev till 100% lyckad trots den envist lysande varningslampan
som vi nu inte tänker låta oss störas av längre.

Nu är vi åter på det jättefina vandrarhemmet Miaport efter en kvällspromenad
de ca 2 km in till centrum. Sonderade färjeläget och fick oss lite kvällsmat.

Vi skall försöka att komma oss iväg lite tidigt i morgon eftersom vi har tre
färjeöverfarter innan vi landar på Ebeltoft på Jylland.

Total körsträcka i dag blev 260 km.

Klockan är nu 23:00.

Godnatt



Fredag 9 maj


Hej, hej,

Som vanligt vaknade vi tidigt efter opåklagligt god sömn på det fina vandrarhemmet
i Helsingborg.
Vi hade sagt till att vi skulle dra utan frukost, så 06:35 stod vi Scanialines färja
Tycko Brahe, och klockan 07:10 rullade vi i land i Helsingör.
Idet soliga och "deilige" Danmark gick färden vidare mot Hundested där den vänlige
havnefogden gav oss tillåtelse att ladda lite vid ett av de många 3-fasuttagen i hamnen.


3-fas kontakt i Hundested havn




























3-fas kontakt i Hundested havn
här med Knud och hans 2-fas laddare



























Ellen och Knud från Köbenhavn kom också förbi och laddade sin Saxo lite med sin 2-fasladdare
innan de tog en tidigare färja vidare. Vi var bokade på en senare färja.
Den siste biten mot Själlands Odde var också fin, och man måste berömma danskarna som tar
sig råd att spara så mycket grönt utefter sina vägar.
Färjan från Själland till Jylland var en modern aluminiumskatamaran som på 45 min tog oss


3-fas kontakt i Ebeltoft havn

























över till Jylland där havnefogden i Ebeltoft visade stort intresse för elbilen och lät
oss använda ett av deras 3-fasuttag.
På den senaste biten upp till Randers börjar pingsttrafike att göra sig gällande, men tursamt
nog för oss så har det mest varit i mötande trafik.
Vi hittade en Shell Select mack med 3-fasuttag i Ebeltoft också, men då var vi ju fulladdade.


3-fas kontakt vid entren hos Shell i Randers

























Nu laddar vi på Shell Select vid hamnen i Randers, och även even om det är väldigt många
kunder här så var det inga sura miner när vi frågade om att få ladda.

Nästa stopp blir troligen slutmålet Skörping.

Klockan är nu 17:00 och vi har 90% i batterierna :-)

Totalt körde vi 203 km i dag och hadde tre färgeöverfarter.
Från Stockholm till EV2008 i Skörping blev det 792 km.

Vi är mycket positivt överraskade över hur snabbt Shell har installerat 3-fas kontakter på sina
stationer, och hur bra vi har blivit mottagna hos dem,

Vi blir ca 30 personer på samlingen, varav några inte hann fram till kvällens briefing av Anton
och Christiane. Av denna förstår vi att vi har ett par upplevelserika dagar framför oss, speciellt
om vädret fortsätter att vara lika fint.

Öyvind hälsar att han beklagar att han inte kunne komma i år, men hoppas att återkomma starkare
nästa år efter byte av hela batteripaketet.

Klockan är nu 23.55,
och vi önskar Godnatt



Lördag 10 maj, pingstafton


- var vi inte online



Söndag 11 maj, pingstdagen


Mors, mors,

- och ursäkta tystheten i går, men som man säger i Sverige "Hälsan tiger"
när allt är positivt.
Här vaknar man tidigt med en sjungande gök utanför vandrarhemsfönstret.
När Tommy och jag vid 7 tiden I GÅR såg att det var liv i frukostmatsalen var
vi snabbt där, men fick besked om att de bara höll på att baka morgonens
bröd och att vi var välkomna tillbaka kl. 8, och den väntan fick vi ju god
valuta för när vi återkom till varmt och väldoftande bröd.

Sedan bar det av i solskenet till Arcon, en av Europas största producenter
av solVÄRMEpaneler.
På självaste pingstafton ställde den vänliga direktören Jan Runager upp och
gav oss en god inblick i deras produktion och intressant information om
solVÄRMEpaneler kontra solceller och annan energiproduktion.

I det vackra, och backiga :-) morenelandskapet stannade vi till vid ett kalkbrott
på vägen till Ålborg.
Väl i Ålborg "släpptes vi fria" men till stor del höll vi oss runt Anton som känner
staden väl etter sina studieår på universitetet der.
Man förstår lätt varför så många svenska och norska turister tar sig en tur dit.

På kvällen blev det trevlig grillning på campingplatsen, der vi har folk i alla
de 4 stugorna
Gaute och Ken fungerade som grillspecialister, varmt och fint,
halvmåne och vid halvtolvtiden även en hel del myggor (men fortfarande tycks i
undertecknade ha så mycket Finnmarks blod i ådrorna att de inte stör mig :-)

Torunn och barna hade en superfin dag på Legoland och hann med tillbaka innan
grillen var helt kall.

Misstänker att det blir en jäktig pingstdag, så rapporteringen av den får vi ta
i morgen.




Måndag 12 maj, annandag pingst


Hej, från Göteborg,

Först en liten rapport om GÅRDAGENS aktiviteter.
Dagen startade med en fin utflykt, i strålande solsken som vi har blivit alldeles
bortskämda med nu. Ärlig talad så känns det väldigt bra :-) Kanske lite av samma
känsla som MC folket runt oss nu troligen har.
I Hobro tittade vi på Vikingabostaden Fyrkat byggt med tak som en uppochnervänd
vikingabåt som tak ( som skridsohallen i Lillehammer ?)
Inte så långt därifrån besökte vi Vikingacentret där vi bl.a. fick se en realistisk
uppvisning av två kämpande vikingar.
Vid Danmarks Saltcenter i vackra Mariager fick de som ville prova på hur det känns
att bada i Döda Havet.
Vid Den Store Blåkilde, Danmarks störste kilde, som mynnar ut i en vacker dam smakade
vi, med händerna som koppar, på den flytande delikatessen.

På kvällen blev det åter trevlig grillsamling på campingplatsen och framåt "nattkröken"
lite eftersnack i Christiane och Antons stuga. Alla var överens om att vi har haft några
superfina dager, och att Christiane, Anton och John är superduktiga arrangörer.

I morse hoppade vi över frukosten och satte kursen mot Fredrikshamn vid 7 tiden.
Dit kom vi såpass tidigt att vi kom med en tidigare färja till Göteborg redan kl 10
istället för den bokade kl 14:30. Dessutom var detta en expresskatamaran så att
vi var i Göteborg redan kl. 12.

3-fas kontakt vid P-plats hos Göteborg Energi





















Nu har vi laddat till 70 % via 3-fasuttag hos Göteborg Energi, och sitter nog här lite
till innan vi sätter kursen norrut.


Hej igen,

Laddningen hos Göteborg Energi fungerade fint, och damen i reseptionen lämnade vänligt ut
en lapp för besöksparkering vid 3-fasuttaget.
Misstänkte att motvinden som vi hade på sjön skulle fortsätta från Göteborg, men det var
inte så farligt och det räcker väl med att det är motbackar nästan hela vägen de 74 km från
Göteborg och hit i Vårgårda.


3-fas kontakt i låst utrymme hos Statoil Vårgårda
























På Statoilstationen här är det idel vänlighet och ett 3-fasuttag
i ett förrådsutrymme står till vår disposition.
Nästa stopp blir Götene, vidare 77 km uppåt på EL 4:an.

Vi har fått mail från Benny och Marita om att de har kommit väl hem till Göteborg i sin Clio El.

Kl. är nu snart 17 och det blir nog någon timme till här.

Hejdå


God kväll,

3-fas kontakt i låst utrymme hos Prem i Götene





























Vill bara berätta att turen till Preem i Götene gick problemfritt och flickorna där vänligt
öppnade en dörr där vi kunde dra in laddkabeln till ett 3 fasuttag så att vi kunde ladda
30 - 40 % för att klara oss med god reserv till

vårt natthärberge Meijers Place 37 km från Götene.

1-fas kontakt vid entre hos Meijers Place

























Här har vi nu blivit stammisar med nätuttag vid entrédörren och frukost tidigt på morgonen.
Vinden avtog på vägen norrut.

Förste stopp i morgon blir Laxå ung. 50 km norrut.

Total körsträcka i dag blev 281 km plus färja Fredrikshavn - Göteborg.

Klockan är nu 22:30.

God natt, god natt



Tisdag 13 maj


Hej från Vingåker,

Efter en god frukost tillsammans med det unga, intresserade och trevliga värdparet på Meijers Place
gav vi oss ut på vägen igen vid sju-tiden i morse.

3-fas kontakt på vägg




















Efter 50 km laddade vi lite hos gummifirman Torsten Lundh i Laxå,
som har blivit en av våra stamplatser,
då det är bra att fylla upp inför de nästa 86 km till Vingåker,


3-fas kontakt på vägg hos OKQ8 i Vingåker
























- där vi nu står och laddar hos OKQ8.
Det är fortfarande sol, även om det märks att det har blivit lite kyligare än i Danmark.

Klockan är nu 11:30

Hej, hej

Hej igen,

- nu från Gnesta och sista laddning före Stockholm.
Inte för att vi behövde det, men på vägen hit fran Vingåker stannade vi till för att ladda lite och kolla in
Shell Select i Katrineholm.

3-fas kontakt vid entre hos Shell i Katrineholm





























Någon så positiv stationsföreståndare som Annica har vi nog inte träffat på. Det var första gång hon fick
serva en ELbil, och så klart att vi fick låna 3-faskontakten till plastkvarnen, och det är nog inte omöjligt
att det kommer upp en skylt där om att den kan användas av ELbilar :-)


3-fas kontakt till plastkvarn Statoil Gnesta


























Nu laddar vi från en plastkvarnskontakt hos Statoil i Gnesta.

Klockan är nu 15:20, och efter någon timme är vi nog på hemmaplan igen.

Hej

Hej igen,

Vid 18-tiden, efter 1550 km är Tommys Peugot Partner El åter på hemmabana, och det är bara att
njuta av en riktig härlig vecka tillsammans med elbilsintresserade vänner.
Tommy och Knut tackar er alla för det utomordentligt trevliga sällskapet, och i synnerhet Anton,
Christiane och John för det superba arrangemanget.


    Til EV2008 hovedside >

    Til EV2008 deltakerliste >

    Til EV2008 Summering >

    Alla sidor om EV200X >

 EVguide
                   HEM HOME


i samarbete med



 solkraft
            solkraft.se