EVguide
                   HEM HOME



i samarbete med

 solkraft
            solkraft.se

Stockholm - Stavanger - Stockholm

EV2009

Samling 13 - 15 maj i Stavanger, Norge för ELfordons / Electric Vehicles intresserade


För sjätte året, EV2004 - EV2009, startar nu Tommy och Knut i Stockholm sin elbilsresa till en trevlig samling
med vänner av de fordon som har minst negativ påverkan på miljön.

Valet av Stavanger berodde lite på att världens största elfordonskonferans och utställning,
EVS-24, går av stapeln just där 13 - 16 maj 2009.
Vi har varken tid eller ekonomi att vara med på den, men vi hoppas ju att vi skall få göra ett besök på utställningen
och några kanske kommer att köra sista sträckan av deras Viking Rally från Egersundstrakten till Stavanger.
Ja vi skall nog inte utesluta att någon ren batterielbil kommer att köra hela sträckan Oslo - Stavanger också ;-)
Vi satsar på att övernatta i Egersundstrakten 12 - 13 maj för att kunna "följa strömmen" in till Stavanger 13 maj.

 Alla sidor om EV2001 - EV2009

Här är årets resrutt. Tack till  www.laddplats.com   för assistans med kartan


Visa större karta

Först var vi inne på att ta färjan Strömstad - Sandefjord
men kom till att den mycket frekventa färjan mellan Moss - Horten ger större flexibilitet,
plus att den som riksvägsfärja i Norge är gratis för elbilar från 2009, och det skadar väl inte om vi testar och informerar om den möjligheten :-)
Större delen av de ca. 1100 kilometrarna kommer vi att vara på EL18,
och det skulle naturligtvis vara skoj om någon från Finland kunde komma på EL18 enda från Helsingfors.   Hallo Jukka ??

Anton och Christiane från Ringkøbing på västra Jylland

och John fra Christiansfeld helt nere vid Tyska gränsen

tar färjan Hirtshals - Stavanger






Peugeot Partner EV

    Tommys 2 - sitsiga Peugeot Partner El

    är en varubil av årsmodel 1999
Grattis till en välbehållen 10-åring !

    - har nu rullat 80.000 km
    Rek. maxhastighet är 95 km/h

    Normalt kan den laddas från ett vanligt 16A uttag,
    men med en dansk 3 - fas snabbladdare minskas
    laddtiden från 6 - 7 timmar till ett par timmar.
    Original nickelcadmiumbatteriet lagrar ca 16,2 kWh
    Längste körsträcka på en laddning är normalt ca 100 km

    Till EV2008 fick Tommy en batterikomplettering
    med ett 1,5 kWh Nilar batteri
    som har gett en extra körsträcka per laddning på ca 10 km
    - och kanske blir det ytterligare ett litet Nilarpaket till EV2009 :-)

    Som vanligt blir det nog några
    "online"rapporter från färden.

   

   

Om du har tips på laddplatser så lägg gärna in dem på  www.laddplats.com





Lördag 9 maj


Klockan 08:30
-tänker vi starta årets resa


Klockan 12:30
Hej från Eskilstuna.
Jo vi kom iväg prick 8:30 från Stuvsta/ Huddinge med lätt regnväder
och motvind.
Tack till Anita, Jens och Knut Per som vinkade av oss.
Ovanligt mycket trafik såhär på en lördag förmiddag.

praktisk kombikontakt Mac Strängnäs


































Vi stannade vid MacDonald i Strängnäs och laddade lite, och den unga
föreståndaren sprang snabbt ut och ville se en elbil så det var ju skoj.
Sedan kom solen upp, och nu sitter vi och laddar hos Shell i Eskilstuna,
samtidigt som vi ( i vanlig ordning :-) har slagits med lap topen som vi
nu tror kommunicerar med vår server så nu måste vi snasbbt testa detta innan
det är dags att dra vidare.
Hej så lenge.

Klockan 22:30
Hej igen,
Efter en fin dag med lyckade 3-fas laddningar hos Mac Donald i Strängnäs, Shell
i Eskilstuna och Karlskoga samt

dold kontakt oljebyte??


































OKQ8 i Örebro ser vi fram till ett möte med Jon Blund
på det fina vandrarhemmet Kvarnhöjden i Karlstad.
Trots mycket motvind stannade dagens drivmedelskostnad för 302 km på 20 kr. till en
av de ovan nämnda leverantörerna ;-)
Vad beträffar vinden så tror Tommy att den vänder till återresan ??
Efter ankomsten hit vid 19 - tiden kom Elbil Sveriges Värmlandsrepresentant
Bertil Ottosson hit med kaffe och smörgåsar som vi njöt av under ett trevligt samtal.
Tommy har blivit intervjuvad av Nya Värmlands Tidning, och publisering väntas på måndag.
Slutmål i morgon väntas bli Tönsberg på västra sidan av Oslofjorden,
och troligen kommer det något brev i morgon också.
God Natt !






Söndag 10 maj


Klockan 10:30

Hej, hej,

Vandrarhemmet mitt i Karlsted via fönster till kontakt i tvättstugan





























Vid åttatiden, efter att våran rullande Partner hade laddat hela natten via en sladd
genom fönstret till vandringshemmets tvättstuga lämnade vi Karlstad
och den fina servicen på vandrarhemmet mitt i stan.
Mycket regn och backar var det till Statoil Årjäng där en mycket vänlig flicka hittade en
3-faskontakt i deras "kemirum" och flyttade en personbil så att vi kom nära dörren
Nu har vi stannat hos Shell i Töcksfors och fyller på lite i batterierna innan vi kör
inn i Norge.
Nästa gång hörs vi (nej, vi kör ju elbil) från Norge.

Hej


Klockan 19:10

Efter Töcksfors var det bara 30 km till norska gränsen vid Örje, och sedan efter ytterligare
22 km stannade vi vid Fossum bro över Norges längsta älv, Glomma.

Fossum bro över Glomma
























Den trevliga personalen på Shellstationen där visste inte om enfasuttagen på stationens
utsida hade 16A säkringar, men sa att "prov bara", och det gjorde vi i 60 minuter utan
problem varpå de svaradenär vi frågade vad kostade att "nei, nei, det var bare trivelig".
Och det tyckte vi med :-)


Shell vid Fossum bro
























Vid Askim skulle vi testa om en svenskreistrerad elbil, man har inte EL på registrerings-
skyltarna i Sverige kan passera gratis vid betalstationen,
Men ve och fasa, det fanns inget mänskligt vid stationen, så där stod vi vid rött lyse
och bilar bakom oss. Det fanns en assistanstelefon där, men ingen som svarade, så
för undvika byråkratiproblem valde vi att slänga 20 kronor i myntkorgen varpå vi fick
grönt lyse.
Summa summarium, vi har något att utreda.

Vidare till Moss där vi gjorde en liten promenad i hamnen innan vi körde fra till en
trevlig levande tjej i biljett luckan på kaien till riksvägfärjan till Horten.
Jodå, elbilar transporteras gratis, och hon tittade inte ens på den svenska skylten,
men förare och passagerare får betala valiga avgifter. Men vår rekommendation blir att
ha alltid med svensk, och för den del dansk, vagnkort med när ni kör elbil i Norge.
De kan också behövas vid kontroll på parkeringsplatser.

Arnsteins många ELbilar har hittat en Partner
























Nu har vi kommit hem till våran elbilskamrat Arnstein i Tönsberg, 16 km söder om Tönsberg
Vi skall övernatta i deras vackra hus, och just nu kommer de hem från
konfirmationsfirande, så vi får avsluta.

Ha en trevlig afton, ni med !








Måndag 11 maj


Klockan 12:00

Hej, hej,

I vanlig ordning blev det naturligtvis lite sent i går kveld, inte minst för att
vi inte var 100% säkra på hur vi skall använda de norska 3-fasuttagen som har ett
annat system än övriga Europa, och var vi skall hitta 3-fasuttag.
Arnstein föreslog att vi skulle försöka med den stora Menykjedjan om vi får använda
deras skrotcontainar i fall de har någon sådan.

Tidigt i morse gjorde vi med Arnsteins goda hjälp en övergångskontakt till det norske
systemet, och nu har vi kommit till Menyaffären i Statthelle söder om Porsgrunn där
vi blev mottagna av mycket vänlig och intresserad personal som hjälpte oss med parkering
vid deras container trots det trånga utrymmet.

Trångt men vänligt hos Meny





























Det gick fint sådär 20 minuter, och sedan blev det avbrott som visade sig bero på att
de har jordfel på kylbox för matavfall som blev frånkopplad.

I natt blåste det oroligt mycket, men nu lyser solen och temperaturen stiger sakta.

Ha en god dag!


Klockan 22:00

Hej igen,
Nu har vi, Tommy och Knut samt Nina och Arnstein, installerad oss hos
Johannes mitt i Kristiansand.
Av värde i dag är att vi har passerat en bemannad bomstation utan protester när vi
sa att vi körde elbil. Vi infarten till Kristiansand var bommen obemannad, så vi valde
att slänga en tia i myntkorgen för att släcka den röda stoppsignalen. Vi frågade
i den bemannade bommen hur vi skulle göra, och visste inte men tyckte att det var bäst
att betala.
Vid Stoa Meny fanns en stor trefas kontakt vid sopcontaineren, men den ansvariga
kunne inte låta oss ladda utan klartecken från sin chef.
Vi var då såpass nära Grimstad där min realskolevän Marianne bor så vi trodde oss
säkert kunna komma dit utan mera laddning. Då jag ringde på hennes mobiltelefon
svarade hennes make Arne. Döm om min förvåning då det visade sig att han var fem
minuter från oss och på väg hem. Han kom och lotsade oss hem till deras garage där
ett vägguttag fick användas medan vi blev servarade goda smörgåsar och fick se några
av Arnes Hamsunmålningar som han skall ha vernissage med om en vecka.

Arne visade några av sina målningar för oss






















Nästa övernattning blir i Okna norr om Egersund, så det är bara att hoppas att dagens
fina vädret håller sig i morgen när vi närmar oss det vackra och speciella Jären.
Vi kommer då att köra tillsammans med Arnstein och Nina i en av Johannes Ford
Ranger Electric och Johannes i en annan av sine Rangere.
God natt !








Tisdag 12 maj


Klockan 10:30

Mors, mors,
- från ett soligt Sörland med spegelblanka vatten.
Efter en god natt kom vi, en Peogeot Partner El och två Ford Ranger EV ut på E18 ut mot
Stavanger som så snabbt ändrades till E39 att vi trodde att vi hade körd fel. Men det visade
sig vara fel på våran karta så vi behövde inte göra någon extrasväng.
Nu sitter vi och laddar alla tre bilarna hos en mekanisk verkstad där vi ble bemötta av
idel vänlighet, och de hade naturligtvis sett på TV att kronprinsen också var på väg till
Stavanger.
Sett och sett, här är länken till Värmlands Tidning
där de skriver lite om oss.

Visst blir man glad 
när man hittar sånna kontakter och får ställa sig i porten 3 bilar laddar hos Sör Maskin






















Vi är nu ca 25 km från fyren vid Lindesnäs och Norges sydligaste punkt och laddar kanske nån
timme här hos otroligt vänliga SørMek A/S. Inte konstigt att Arnstein ser så glad ut :-)
Vi var först och frågade hos KIWI här, men deras skräpkompressor var så upptagen så
de bad oss komma tillbaka vid 15-tiden, men det behöver vi ju inte.
Ha en fin dag !

bara 25 km från Lindesnes mini  Lindesnes fyr
















Onsdag 13 maj


Klockan 08:30

Hej,

Efter senaste rapporten i går gick färden vidare till Flekkefjord via en obemannad bom
där den svenskregistrerade elbilen fick betala 25 kr för att få grön signal.
I Flekkefjord fick Fordbilarna ladda vid hos Rema och Partneren hos en mycket service-
vänlig man på en Statoilstation.

fantastisk fin service här stuvades däck undan för att ge plats till oss


























Trots att automatsäkringarna gick många gångar vid stationens överbelastade uttag var det
bara leenden från den glada servicemannen, och han ville absolut inte ha någon betalning
för den fina servicen.
Inte bara för det vänliga bemötandet, men också för den vackra
staden så skulle vi gärna stannat lite längre i Flekkefjord, men nu gav vi oss iväg på
det som är nästan lite Trollstigen.

Svensk eller norsk tolkning ? Litt artig er det vel ?










Upp och ner och fantastiska vyer blev det på vägen till
Åna - Sira, som väcker nostalgiska minnen för en som hörde norska radions stormvarningar
för sträckan Lindesnäs - ÅNA - SIRA.

vattenkraftverk





















Den 46 m höga dämningen till Åna-Sira Kraftverk
syns gott från vägen.

Mellan Åna - Sira och Hauge träffade vi på den berömda Jössingfjorden där det var en
liten sjöbatalj mellan engelska och tyska marinen som i sin tur sades ge Hitler ursäkt att
angripa Norge.

Strax efter Hauge hittade vi Mydland Transport som gav oss en otroligt fin laddservice.

Mydland Transport Junior MC

























I deras lokal fanns också en fin liten elektrisk Junior MC :-)

Inte bara hade de EU-standardiserade 3-faskontakter, utan de bjöd också på kaffe, och
inte nog med det, nästan lite symboliskt, hade de just denna kväll en stor vit lastbil
där från organisationen En hjelpende hand som frivilliga från orten höll på att fylla och
göra i ordning för avfärd till Ukraina.

dugnad dugnad
























Hit till Ogna Camping kom vi först vid 21:30 tiden i går, onsdag 13. mai, och då
var de flesta andra redan här,
men trots den något kyliga afton satt många fortfarande ute vid en grill.

Stugorna i Ogna hems med plats fö två personer
























Stugorna är enkla, men helt OK med 16A enfaskontakter och hems.

Dagens program är något oklart, så vi vet inte om vi drar vidare mot Klepp och
Stavanger innan bilarna från Oslo rallyet kommer hit, så detta får duga för
denna gång.

Ha en bra dag !







Torsdag 14 maj


Klockan 09:00

Gomorron, gomorran från STAVANGER
We did it kan man nästan säga nu,
iallafall halvvägs, för vi skall ju tillbaka till Stockholm också.
Vi 12 tiden i går kom Vikingrallyts representanter till Campingplatsen för att
registrera de som ville köra Minirallyt den sista biten av Vikingrallyt in till
Stavanger. Vi hade ju inte tänkt köra det, men kastet oss på i sista minuten och kom
in som nummer 9 av 12, så det var vi ju mycket nöjda med.

Skojigt var ju att två från EV2009 gruppen tog de två första platserna, Arnstein och
Lennart först och Ravn och Pappan på andra, Båda körde i Ford Ranger El.
Här finner du resultat från Minirally

- och här är några bilder från etapperna Ogna - Klepp - Stavanger

Öyvind körde ju hela loppet från Oslo i Think, och skall visst ha kommit som nummer 9 totalt,
men i alla fall i slalomtävlingen på sista sträckan kom han som nummer tre efter tvåTesla bilar.
Det blev en pampig infart till mässområdet och publik från hela världen som applåderade
oss vid infarten, så det var ju lite skojigt.

Vi som körde rallyet, hm, fick komma in på den officiella välkomsten där vi fick oss en matbit
medan prinsen av Monaco hälsade oss välkommen,

Sedan blev det trevlig grillkväll på Mosvangen Camping med nytillkomna vänner från Danmark
och England, och nu står vi på språng till en liten körtur i Stavanger innan vi på
eftermiddagen går på EVS-mässan.
Ha en god dag, ni med !





Fredag 15 maj


Klockan 10:30

Mors, mors,
Så är vi redan på returresa mot Stockholm, och som väntat har många bråttom att hinna
hem till syttende maj, men vi hinner nog inte till något firande på Skansen i Stockholm.
I går blev det en fin tur med karavankörning ut till Tungenäs fyr, en sväng till Tunanger
Indre Havn innan det blev tid för en lång och mycket fin buffetlunch på Sola Strand.

Eftermiddagen användes av de flesta till att se lite på den stora EVS - utställningen
som naturligtvis skulle behöva mycket mera tid.
Provkörning av bilar blev det knappast tid för för några av oss eftersom det var långa
köer/ kölister för detta.

Kvällen avslutades på en trevlig grekisk restaurang, där det dök upp många både kända
och okända deltagare och långbordet blev längre och längre.

Vädret var passande mulet på förmiddagen, och lite blött när vi var innom utställningen,
sedan soligt och fint på kvällen då vi satt vid öppna fönster på restaurangen, och på
Skagenkajen var det tjockt med folk på trottoarkafeerna.

Bjerkreim Tre-element Nina och Johannes





















Nu sitter vi, i strålande sol, och laddar i Vikeså/ Bjerkreim hos Bjerkreim Tre-element
50 km söder om Stavanger. Vi har följe med Arnstein och Johannes i Ford Rangerbilarna
och Öyvind i Thinken.
Troligen kör vi E39 ner till Kristiansand och övernattar hos Johannes.

Hej, hej








Lördag 16 maj


Klockan 09:45

God morron, god morron

Efter lite sömn hos gästvänliga Johannes i Kristiansand, som bjöd på logi för både el-bilar och -entusiaster,

Hjälpsamma Johannes parkering hos  Johannes

















är vi nu ute på E18 mot Horten och färjan över Oslofjorden

mot Horten



















- och klarar oss fint med bara batterielbil BEV och riksvägfärja.
Flygskylten till Kjevik väcker nostalgiska minnen hos en som gick på Flygvapnets rekrytskola där i 1953 :-)

Öyvind i Thinken kom naturligtvis till Kristiansand länge före oss, sedan kom vi i Partnern och senare
på kvällen Arnstein,Nina och Johannes.

Annars var gårdagens höjdpunkt var naturligtvis det otroligt vänliga bemötande vi åter fick hos SørMek A/S
vid avfarten mot Lndesnes.
Precis när vi kom dit var de på väg hem, men de vände och fixade en skarvsladd under porten, och den

superservice


















skulle också bli liggande där över natten så att när de två Fordbilarna kom skulle de också få ladda där.

Öyvind körde 190 km från Stavanger till Mandal utan mellanladdning och skulle nog kommit ända till
Kristiansand men ville ta det säkra före det osäkra och laddade i Mandal.

Ops, ops,
Nu gick nog säkringen hos Statoil i Grimstad som vi står och laddar hos nu


Klockan 11:10
Vi hittade inte säkringen, vilket flickan i kassan beklagade, i servicehallen hos Statoil så vi drog vidare
norrut och är nu utanför en verkstad i Arendal där vi har fått tillgång till ett 3-fasuttag innanför dörren.

Vi har åter passerat en vägtullstation

tullavgifter bemannad tull






















- men den var bemannad, och pojken i luckan accepterade Tommys papper från
hans senaste besiktning/ EU - kontroll, där det står att det är en elbil.
Annars rekommenderas det att man har med sig bilens registreringsbevis/ vognkort
om man inte har en bil med EL på skylten, så som de norska elbilarna har.

Solen skiner, och som vi trodde har vinden i det närmsta vänt från då vi körde
söderut, och eftersom det är ganska många backar här försöker vi ladda lite oftare.

Vi hoppas väl att komma på svenska sidan av gränsen i kväll.
Hej, hej








Søndag Syttende mai 2009
norsk flagg

Gratulerer
med
grundlovsdagen !





Morn, morn,

Kom till Töcksfors i går/ natt och startar nu vidare mot Karlstad
Återkommer

Hej så länge


Klockan 13:00
Ursäkta det abrupta avbrottet i Töcksfors men Lap Topens tangentbord är lnte på humör.


Nu sitter vi och laddar i Karlstad.
Färden vidare i går gick via en KiWi affär i Söndeled och en plastkvarnskontakt hos Spar
vid Grenlandsbron.

pstkvarn hos Spar




















Det var många backar och motvind så vi laddade också lite vid en Sheidar container söder
om Tönsberg.

Färjeturen Horten - Moss glck fint. Gratis för elbil på riksvägfärja och en personbiljett ! ?
På resan västerut fick vi betala för två personer ?

I Moss mötte vi åter en av dessa otroligt servicevänliga personer som finns.
När vi kom på Statoilstationen tog vi som vanligt en rekognoseringstur och hittade en
3-faskontakt i servicehallen.

Statoil i Moss


























När vi så berättade detta för kvinnan i kassan och frågade
om vi fick använda den svarade hon att "om det är en kontakt som ni kan använda så får ni
naturligtvis göra det", och då vi frågade vad det kostar innan vi åkte var det inte tal
om nåt sånt, utan hon sa bara "tack för att ni åker så miljövänligt" ! ! !

På väg mot gränsen ringde vi rumsförmedlingen i Grums och frågade om de hade nåt bra
förslag i Töcksfors, och hon rekommenderade Vandrarhemmet. Vi ringde dit och var välkomna
även om det skulle bli sent, och då vi ankom vid 24-tiden var det något sent att hitta
någon laddkontakt.

brevlåda Töcksfors vandrarhem fin liten VH-stuga


















Döm om vår förvåning då vi på morgonen fick använda en 3-faskontakt på en icke använd
arbetarbod som var granne med våran stuga.:-)
Sedan var det bara att köra mot "Sola i Karlstad" där vi nu sitter och laddar hos OKQ8,
så om det vill sig väl återser vi Stockholm sent i kväll.

Ha en fortsatt trevlig syttende mai !
Hej



Goder afton,
- från Eskilstuna där vi nu sitter och räknar på de 100 kilometrarna vi har kvar till Stockholm.

Det har varit en superfin dag med sol och lite vind.
Sedan Karlstad har vi haft närmare kontakt med Shellstationer i Karlskoga, Örebro och nu Eskilstuna.
Här hade de fått en ny sorts kaffebryggare som flickan i kassan gärna demonstrerade med två koppar
till oss, och visst smakade gott.

Det kan tyckas som att vi laddar väldigt ofta, men än så länge är det ju svårt att hitta laddplatser
med optimalt avstånd emellan.

Möjligen behöver vi ladda lite innan vi kör in i Stockholm, men sedan är EV2009 slut för våran del,
Ha en god kväll!





Måndag 18 maj


Klockan 07:00

Mors, mors,
Jodå,
efter ytterligare en test av lite laddning på McDonald i Strängnäs

fin liten VH-stuga


















passerade vi
Tommys hem i Huddinge lite före klockan 24 igår, men han körde lika gärna en extra
runda hem till copiloten också.

Returresan gick alltså utan problem på under tre dygn!

Totalt blev det ca. 2.200 km i år :-)

Tusen tack till Tommy för att EVguide fick följa med i hans Peugeot Partner El i år också,
- och tack till er som har följt oss här på EVguide.





  Hovedside EV2009 >

  Rally >

  Deltagerliste/ påmelding >

  Alle EV200X turene >


  EV2009 og EVS24 på Norstarts Forum >

  EVS-24 >

  Viking Rally >

 EVguide
                   HEM HOME

i samarbete med



 solkraft
            solkraft.se