EVguide
       En Nordisk vägvisare för
      ELbilsintresserade

   ELbil = Sähköauto = Rafbila = Electric Vehicle = EV

föreningar

tidskrifter
/info

myndig-
heter
/inst.

skolor
uni-
versitet
forskning

projekt

aktivitets -
kalender

brukare
företag
bilpooler
privata

laddning
parkering

service

producenter
leverantörer

beg./bruktbil säljes/köpes


Notiser från september 2005:

<       HEM HOME                                                                                                                                                                                 







Arkiv/ tidigare notiser


SEPTEMBER 2005
augusti 2005 >>
juli 2005 >>
juni 2005 >>
maj 2005 >>
april 2005 >>
mars 2005 >>
februari 2005 >>
januari 2005 >>
december 2005 >>
november 2004 >>
oktober 2004 >>
september 2004 >>
augusti 2004 >>
juli 2004 >>
juni 2004 >>
maj 2004 >>
april 2004 >>
mars 2004 >>
februari 2004 >>
januari 2004 >>
december 2003 >>
november 2003 >>
oktober 2003 >>
september 2003 >>
augusti 2003 >>
juli 2003 >>
juni 2003 >>
maj 2003 >>
april 2003 >>
mars 2003 >>
februari 2003 >>
januari 2003 >>
december 2002 >>
november 2002 >>
oktober 2002 >>
25 - 30 september 2002 >>
1 - 24 september 2002 >>
juli - augusti 2002 >>
april - juni 2002 >>
februari/ mars 2002 >>
januari 2002 >>
december 2001 >>
oktober - nov 2001 >>
juli - september 2001 >>
före juli 2001 >>







30 sept. 2005
Ops ! En ren batterielbil till

Nissan pivo

Foto Nissan

- med Nissans egna lithiumbatterier blir det på Tokyosalongen meddelar Nissan. Se Ny Teknik




30 sept. 2005
Heder till The New York Times

- för deras artikel om den rena batterielbilen.
Se EV World >




29. sept. 2005
Mitsubishi skal presentere sin

rene batterielbil Lancer Evolution MIEV >
med nye navmotorer både frem og bak,
på Tokyosalongen i oktober.




28 sept. 2005
Grattis till Universitet i Delft

vinnarna

AFP Photo/Jamie McDONALD

- som nu för tredje gången vinner WSC
- blir först med en totaltid under 30 timmar,
  29 tim. 11 min. på 3021 km
- först med medelhastighet över 100 km/ h,
  102,75 km/ h


Vilken reklam för Universitet,
solceller, elmotorer och batterier !
Så får vi se om några vikingar vaknar till
till nästa års Frisian Nuon Solar Challenge >




28 sept. 2005
Grattis till Universitet i Delft

Delft

- som nu för tredje gången vinner WSC
- blir först med en totaltid under 30 timmar,
  29 tim. 11 min. på 3021 km
- först med medelhastighet över 100 km/ h,
  102,75 km/ h


Vilken reklam för Universitet,
solceller, elmotorer och batterier !
Så får vi se om några vikingar vaknar till
till nästa års Frisian Nuon Solar Challenge >




28 sept. 2005
Slutspurt World Solar Challenge

Enligt denna positionslista >
tyder allt på att Holland vinner och att det blir otroligt tätt melan de fyra följande bilarna.




27 sept. 2005
Efter World Solar Challenge tredje dag

- ligger Holland markant i täten, följt av en gruppering med Australien, USA och Japan. Mulnande väder i morgon bäddar för en spännande avslutning !
Se Austaliensarnas blog >

Panasonics sida >
finns en bra karta.




27. sept. 2005
Festlig fart i Oslo sentrum

bensin

blir det 15. oktober når KNA ordner
Autoslalåm i Kongens gate >

OBS! PÅMELDING FREMDELES MULIG !

- og det behøves noen deltakere til !


Her er et referat fra 2001 >
og med alle nye elbilsbrukere i Oslo er det vel merkelig om det ikke blir nok deltakere for start
av den elbilsklasse som Øyvind Lunde har jobbet
for å få med.

Les Øyvinds inlegg på Thinkers >




26 sept. 2005
Efter World Solar Challenge andra dag

- ligger fortfarande i Holland i täten, följt av USA och Australien.
Se Austaliensarnas blog >




26. sept. 2005
Skadeglad

- skal man vel ikke være, men bedre reklame for
de som forsøker å produsere, finne og selge rene batterielbiler enn EU´s tanker på (bensin-?) bilsforbud på søndager kan de nok ikke få.
Se  Aftenposten >




25 sept. 2005
Efter World Solar Challenge första dag

- ligger Holland i täten, följt av USA och Australien.
Längsta dagssträcka 780 km, och medelhastighet gott över 90 Km/ h :-)
Dagens resultat >




24. sept 2005
En uke før planlagt

- er det nye verkstedet i full drift rapporterer en glad Sigmund Eriksen på Enviro Elbilsalg >
Jeg har kjempeflinke medarbeidere som liker å være svette på ryggen til beste for firmaet :-)
sier han. Det er bare å gratulere både med
gode medarbeidere og nye lokaler. Bilde >




22 sept. 2005
World solar challenge 2005

Det 3010 km långa
australiensiska racet med solcells"bilar" >
startar 25 september.
Tyvärr är det ingen deltagare från Norden med.
Tänk om ett par dansk - svenska universitet kunde fråga IKEA om lite stöd till 2007-tävlingen.




21. sep. 2005
3 Think Public prototyper klare

- rapporterer Indre Akershus Blad >

Se også Romerikes Blad >

Bilder fra EV2005´s besøk hos Think Nordic >




19. sept. 2005
Vi flytter til noe stort!

skriver Enviro Elbilsalg AS i Drammen >
Atter må de skaffe seg større lokaler, og det ymtes også om nye produkter i høst :-)




18 sept. 2005
Nöjd Peugeot Partner EV ägare

Tommy Engkvist körde nyligen 110 km med sin varubil innan laddningslampan tändes.
Tommy har möjlighet att snabbladda batterierna, och vid turen Stockholm - Oslo till EV2005 gjordes alla de 13 laddningarna i Sverige via 3-fas uttag och snabbladdaren.
Enligt spec. för Partner EV
Miljøbil Grenlands sida >
är körsträcka per laddning 80 - 100km, och energiförbrukningen 28 kWh per 100km.
En dag vid Oslofärden i juni mättes energiförbrukningen till knappt 14 kWh = 1,6l bensin per 100km ! ! (0,16l per mil :-)
Den nye Hummer H3 tar ca. 13,5l per 100km.




17. sept. 2005
Dårlig fortjeneste på bensinbiler

-skriver Nettavisen >
Kanskje ikke så merkelig om man leser denne enkét om SUVer på autoblog.com >
Når The Sacramento Bee prøvekjørte Hummer H3 SUV syntes reporteren det var best å henge opp et skilt på bakluka om at det ikke var hans bil, men at han bare testet den.




16. sept. 2005
Her er et bilde >
som viser hvor lite skader det ble på Keweten :-)


13. sept. 2005
Både Kewet og fører klarte seg fint

- i en ulykke på E18
rapporterer   Asker og Bærums Budstikke >




16. sept. 2005
Ca. 50 returnerte Thinker på vel ett år

- har Ford klart å få ut til norske brukere i følge
Dagsavisen >
Med tanke på at Ford rakk å skrote nesten halvparten av bilene så er det jo litt merkelig at de som er igjen skal være i så dårlig tilstand som Ford sier.
At det ikke bare er nordmenn som vil ha elbiler fremgår vel helt klart av
mediaoppmerksomheten for ett år siden >





15. sept 2005
Clean Vehicles and Fuels

For the European Symposium and Exhibition in Stockholm Nov. 8 - 11th there is now
an Updated Symposium Programme >




13. sept. 2005
Både Kewet og fører klarte seg fint

- i en ulykke på E18
rapporterer   Asker og Bærums Budstikke >




11. sept 2005
Et mer miljørettet system

- hvor forbruk og utslipp beskattes uavhengig av teknologi sier seg bilbransjen nu jobbe for ifølge Dagsavisen >
Neppe noe problem for den rene batterielbilen, men muligens litt vanskeligere med plug-in hybriden.




10. sept. 2005
"Har ikkje tru på elbil"

sier Ford Norges informasjonssjef til Raude Media >

Dette forklarer naturligvis litt om hvorfor det går så sakte å få ut de "returnerte" Thinkene på norske veier, men med tanke på Fordbilenes plasering i energi-/brensle-forbrukningsstatistikken så får vi da håpe at han ikke er representativ for hele Ford.




9. sept 2005
Think Public

- skal være klar mot slutten av 2005 rapporterer
Romerikes Blad >
Det må vel bety at bilen er praktisk talt klar.
Derimot så er det tydligvis ikke helt klart med de store kundene, og private kjøpere snakkes det ikke om.
Så er det bare å håpe at Thinks finansieringsplan fungerer.
Bilder fra EV2005´s besøk hos Think Nordic >




8. sept. 2005
Etterspørselen er enorm

- skriver VG >
i en saklig artikkel om elbilsituasjonen i dag. Man sier at det i år "bare" er registrert 93 "nye" elbiler.
Norstarts side >
har de hele statistikken kommune- og fylkesvis tom august, og de får det til noen flere da de også har tatt med "motorsykkel-elbiler" som for eksempel Kewet Buddy.




7 sept. 2005
Merkelig utveckling

Enligt Montreal Gazzete >
avbryter kanadensiska Avestor >
satsningen på litium-polymerbatterier för bilar. Olje- och gasintressenten Kerr-McGee köpte i 2001 50% av Avestor vilket nu gör att man på t.ex Yahoo EV World group >
kan läsa beska kommentarer om denna "utvecklingen".




6. sept. 2005
InnslagENE om elbiler i NRK Frokost-TV

- virker å ha vært positive efter hva man kan forstå av Norstarts rapport >




5. sept. 2005
Norges mest miljøvennlige bilist

- kaller   Adresseavisen >
stjørdalingen Ragnar Næss.
Han har byggd et eget lite vannkraftverk og kjøpt seg en brukt Peugeot elbil (joda, Peugeot VAR også riktig flinke til å bygge elbiler).




4 sept. 2005
Efter protesterna mot Toyotas

- försök att dra in den populära rena batterielbilen RAV4 EV verkar det nu som om över 600 av dem skall få rulla kvar hos nöjda brukare i USA.
Tack, tack . . .
Läs mer på  EV World >




3. sept. 2005
Nedringt av presse er Norstart >

- nu om dagen. De vil lage reportasjer om elbiler !
På tirsdag skal NRK frokost-tv ha et direktesendt innslag fra ElbilNorge sin nye fabrikk, og da kommer Norstarts Lars Krogenæs å være med i studio for å gi noen kommentarer etter innslaget.




3. sept. 2005
Stor intresse for batterielbilen
Anton Bech rapporterer at "Nu flokkes folk om elbilen, når man holder og lader på en servicestation.
Folk er nu blevet rigtig nysgerrige."
Ikke tvil om at folk forstår at eldrift er mye billigere, og bedre miljømessig, enn bensindrift :)



2 sept. 2005
Ideen om plug-in hybrider sprider sig

Såväl engelska Amberjac Projects >

som amerikanska Raser Technologies i samarbete med kanadensiska Electrovaya, se Yahoo EV World group >
meddelar att de tänker främja utvecklingen av hybrider som kan laddas via nätkontakten också.

Och det hela blir ju inte sämre av
Staden Austin, Texas och deras Energibolags >
fina uppbackning av frågan !













Syftet/ hensikten med denna hemsida, och eventuella kommentarer



 EVguide
                   HEM HOME