EVguide
       En Nordisk vägvisare för
      ELbilsintresserade

   ELbil = Sähköauto = Rafbila = Electric Vehicle = EV

föreningar

tidskrifter
/info

myndig-
heter
/inst.

skolor
uni-
versitet
forskning

projekt

aktivitets -
kalender

brukare
företag
bilpooler
privata

laddning
parkering

service

producenter
leverantörer

beg./bruktbil säljes/köpes


Notiser från december 2002:

<       HEM HOME                                                                                                                                                                                 







Arkiv/ tidigare notiser


juli - augusti 2002 >>
april - juni 2002 >>
februari/ mars 2002 >>
januari 2002 >>
december 2001 >>
oktober - nov 2001 >>
juli - september 2001 >>
före juli 2001 >>







31 december 2002
8 elbilar hos en privat ägare

Owes 8 elbilar
- jo det   rapporterar Owe >  att han nu har.



28 december 2002
Fin nyårspresent

- får San Franciscos batterielbilsägare när de nästa år får köra gratis över
Golden Gate bron
Hur var det nu med Öresundsbron?



28 december 2002
SWEVAs nyårshälsning

- informerar om att man planerar en större miljöfordonskonferens, Scandinavian Clean Vehicle Show, i 2004.
SWEVA = Swedish Electric Vehicle Ass.




Kjell Larsson 23 december 2002

Miljöminister
Kjell Larsson är död.
-
Jag minns honom som ministeren
- som kom körande in i en
stor konferenssal på Peugeots fina elskoter
- som såg till at elbilen blev
miljöklassad även om den inte har katalysator
- som jobbade in i det sista med Johannesburgkonferensen - -
Kort sagt . .
- som en fin människa



21. desember 2002
Dobbelt så effektivt drivverk

- sier KamKorps Bernd Winkler til
Romerikes Blad >
at de skal ge TH!NKen, dog ikke hvordan.
I avisen fremgår heller ikke at han har gitt noe mer informasjon om hvem/ hva KampKorp er, foruten at han sier at de "har finansiell styrke og ekspertise på el-biler men mangler markedsføringsmuskler".
Bilens utseende vil ikke bli forandret, og de "vil heller utvide enn å flytte produksjonen vekk fra Aurskog".
Her er et referat i
Aftenpostens engelske del > også.



20. desember 2002
Thinks lokalavis

Romerikes Blad, har i dag et referat fra
gårdagens pressekonferanse >



20 december 2002
ZAP Voltage Vehicles

- har tecknat avtal med en grupp europeiska EV-tillverkare om olika typer av låg-hastighets elfordon.
Identiteten på denna europeiska grupp kanske avslöjas vid en stor utställning i Las Vegas 9 januari, där ZAP är med.
Se ZAPs sida >



19 december 2002
Is fuelcell the right

solution to zero emission cars? - is the tema of an article in English that EVguide has received from Anton Bech.
He has investigated the power efficiency of fuel cell and battery cars, besides he presents a solution how to overcome the charging time.
Click here to read the article >



19 december 2002
Dokumentation

- av presentationer från workshop om nollutsläppslagen i Kalifornien har nu  
lagts ut på Internet >
Ta en titt på t ex   EPRIs inlägg > där de propagerar för att hybridbilar skall gå att ladda med el för att bana väg till den rena batterielbilen och batteri-hydrogenbilen.



19 december 2002
Mycket lovande solcellsutveckling

- på gång i Australien berättar   EVworld >
Med tanke på att det redan finns privata batterielbilsbrukare i Kalifornien som tror sig klara laddningen till 100% med dagens solceller så verkar detta mycket positivt.
Inte minst för alla utvecklingsländer där solen flödar . .



19. desember 2002
Momsfri elbil-leie/-leasing

- blir det sannsynligvis i Norge, da nærings-komitéen er enig om dette, skriver Nettavisen >




19. desember 2002
Avsluttende salgsforhandlinger

- med KamKorp Microelectronics pågår nu
i følge
Thinks hjemmeside >




16. desember 2002
Transport blir intelligent

I TekniskUkeblad >
kan man lese litt mere om det tenkte samarbeidet mellom Telenor og Think.



16. desember 2002
Transport blir intelligent

I TekniskUkeblad >
kan man lese litt mere om det tenkte samarbeidet mellom Telenor og Think.



16 december 2002
Hondas President

- säger   i ett intervjureferat i EVworld >
att bränslecellsbilen FCV kan vara decennier fram i tiden, men att använda batterielbilen BEV under tiden verkar otänkbart.
"Dåliga batterier tar flera timmar att ladda och fungerar inte när det är kallt".
Man kan ju undra varför batteripaketen i FCV skall fungera bättre. Han säger också att japanerna har mycket kortare körsträckor, och att det kan vara problem om vattnet i bränslecellen fryser.
Det verkar inte helt konsekvent . .



13. desember 2002
Think-sjefen har ikke tro
på kontrakt med en ny eier før neste år skriver
Nettavisen >




12. desember 2002
Den ekstremt dårlige luften

- i Bergen årsaket av kombinasjonen kulde og forurensning fra trafikken gjør at politikerne nå oppfordrer bergenserne til å la bilen stå skriver   p4.no >
Bedre sent enn aldrig, men politikerne skulle kanskje ta seg en titt på disse California-lovene?



11. desember 2002
Pressemeldingen
fra Telenor og Thinks pressemøte på Fornebu i dag vedrørende samarbeide om intelligente transportsystemer kan nu leses i Aftenposten >
Og her et par bilder til fra Telenor >
Se også thinkmobility.com >
Øyvind Lunde var der, og sier han syntes at bilens design var tiltalende og så ut til å gjøre et positivt inntrykk på de som var der.

TH!NK-open



11. desember 2002
Importør av brukte elbiler

Sigmund i Drammen har ikke bare importert en Renault Clio El fra Sverige og en Citroën Saxo El fra Danmark til seg selv.
Han har også importert et par Saxoer fra Danmark til norske brukere, og nu har han funnet et par Saxoer i Frankrike som er på vei til Norge. Han undersøker også hvordan de nye brukerne skal få en god service.
Om han kan hjelpe flere så gjør han gjerne det sier han :-)
E-post til Sigmund >



10. desember 2002
Nyheter fra Think

- er jo ikke akkurat noen "spam"plage, men i dagens Aftenposten > sies det i alle fall at Telenor samarbeider med Think om å utvikle kommunikasjonsløsninger for bilister.
Et pressemøte skal holdes i morgen.



9. desember 2002
Eksoslokk over Bergen

- rapporterer Bergens Tidene >
Det hadde nok ikke vært helt feil med noen flere batterielbiler . .



9 december 2002
Apropå energieffektivitet

Anton Bech  höll ett föredrag om ämnet i höst, där också han kom fram till att batterielbilen BEV er ca 3 gånger så energieffektiv som bränslecellsbilen FCV. Han foreslår också en infrastuktur med byte av batterierna i stället för att ladda.
Här är overheadbilderna från föredraget >



9 december 2002
3 - 4 gånger energieffektivare . .

- är den rena batterielbilen Toyota RAV4EV jämförd med Hondas bränslecellsbil FCX enligt en   artikel i EVWorld >
- och en Toyotarepresentant menar att det "vid massproduktion av bränslecellsbilar kan gå att få ner priset till två-tre gånger priset på en standardbil".

Bränslecellen kan säkert ha sina goda sidor, men vi vet inte när vi får se dem. Därför verkar det veldigt ologiskt att använda den osäkra ankomsten för att ta död på den för många redan i dag tillfredsställande och fungerande batterielbilen.
Och bättre batterier kommer såväl bränsle-cellsbilen som bensinbilen att behöva.
Jag har inte fått det bekräftad, men Honda FCX sägs nu leasas i USA för 10.000$ per MÅNAD.




8. desember 2002
70.000 km ~ 43.500 miles

- har Øyvind Lunde  rullet i sin TH!NK siden august 2000.
Rekord for en TH!NK?
I alle fall så er vel Øyvind den bruker som har kjørt lengst med samme NiCd-batterier.
Se også Nordiska EV-långkörare



8 december 2002
California Car Co Initiative

- tänker ta initiativ för att konkret få fram hybrider som går att ladda från elnätet, plug-ins.
Att det har något för sig ser man snabbt om man tar en titt på jämförelsetabellen i section 5 på sidan 5   på deras hemsida >




6 december 2002
Batterielbilen är

- så absolut fortfarande med i diskussionerna i Kaliforninen.
Jag hörde/ såg lite av "workshopen" i natt, och forstod det som att ett nytt förslag är att man delar in 0-utsläppsbilarna, ZEV,
i 3 klasser:
minst 50 miles/ laddning
minst 120 miles/ laddning, och
minst 100 miles med snabbladdnings-möjlighet
Ett förslag från "publiken" var bidrag till byte till modernare batterier i befintliga elbilar.
"Publiken" tyckte också att hybridbilar skall gå att ladda från nätet.
Diskussionerna kan även i kväll följas på Internet (men det fordrar nog bredband).
Läs mer här >



4 december 2002
California Air Resources Board

- skall den 5 och 6 dec ha en öppen "workshop" där man skall diskutera even-tuella ändringar i nullutsläppsfördraget, ZEV.



4. desember 2002
Spørre samferdselsministeren

- om for eksempel Thinksaken
kan du i dag, onsdag, gjøre via
Nettavisen >




3. desember 2002
TH!NK ruller fortsatt

- i Edinburgh prosjektet.
Edinburghs bystyre har bestemt at de skal fortsette med sitt 3-årige Thinkforsøk selv om Ford har stoppet produksjon av bilen.
Se   EDINBURGH NEWS >

"It is such a great car, very economical and easy to use" sier en representant for Edinburgh prosjektet, mens en representant for Ford sier at bilen har for kort kjørestrekning/ ladning, for lang ladetid og for få ladeplasser, noe som i alle fall ikke kommer frem i den første rapporten som rakk å komme fra   Londonprosjektet >



1 december 2002
"Miljöbilen"

- är tema i Vi Bilägare 's pappersutgåva 17/2003.
Man berättar att Fords Focus FCV Fuel Cell Vehicle nu kallas FCV-Hybrid, då den har kompletterats med ett batteri på 25hk
(17,5kW, TH!NKs batterieffekt är max 27kW)
och man säger också att modellen delvis bygger på erfarenheter från Thinkprojektet.
I nästa mening säger Fordrepresentanten att "vi ser ingen framtid för den rena batterielbilen pga problemet med batteriernas lagringskapacitet. Kanske att elbilen har en framtid som cityfordon, men vi ser inte hur vi skulle tjäna pengar på en sådan verksamhet".
I en tillhörande artikel sägs att fossilbränsle-förbrukningen beräknas öka från dagens 8,4 miljarder ton/år till 30 miljarder ton/år 2020, och bilantalet från 0,5 miljarder till 1,5 miljarder.
Ökningen ligger till stor del i länder som Indien och Kina,
så nog borde det även där finnas en viss marknad för "citybilar"?
Heder åt Vi Bilägare för att man också har med denna informationen:
Vätgasen kräver stora mängder el om den skall framställas genom elektrolys av vatten. Då behövs rena energikällor som sol, vind och vatten . .
















Syftet/ hensikten med denna hemsida, och eventuella kommentarer



 EVguide
                   HEM HOME