EVguide
                   HEM HOME



                                                                                  22 november 2004

Batterielbussar i Uppsala

P-pendeln mellan infartsparkeringar och citykärnan


Några anteckningar från Peter Eklunds, trafikchef för Upplands Lokaltrafik, information för Riksdagens Trafikutskott 17 nov. 2004.

Det kommunale bussbolaget i Uppsala köpte, med bidrag från Naturvårdsverket
och KFB, 5 blybatterielbussar som sattes i drift 1996. Ytterligare 5 har köpts 1998 och används nu på den sk Flexbussen.

Av deras många erfarenheter berättade Peter Eklund att samarbetet med universitet och högskola fungerade fint, men att supporten fra leverantören var dålig.
Dess bättre behöll den egna personalen engagemanget. T. ex. byter man batterierna i stället för att ladda dem i bussen. Detta tog initialt ca 20 minuter, men förarna lyckades själva komma ner i 2 - 3 minuter per byte !
Räckvidden per laddning är dock i kortaste laget.

uppsalabuss Foto: Vägverket

Såväl förare som passagerare uppskattar bussarna, och man erhöll också Vägverkets första miljöpris, se http://www.uppsalabuss.se/

för "en målmedveten satsning för att minska trafikproblemen i Centrala Uppsala".

Nu har projektet lagts ner av politikerna, trots Vägverkets, stadsplanerarnas och bussbolagets positiva inställning till det. På en av infartsparkeringarna finns numer ett Polishus och den andra är just nu en byggarbetsplats för ett bostadshus.
Det var tänkt att P-avgifterna i City skulle höjas något vilket också skett. Antal P-platser där skulle reduceras, men detta har inte genomförts.
Vid förarbrist har förare tagits från P-pendeln till "normala" bussrutter.

Två av bussarna används nu i projektet Ride in Park i kungens Drottningholm och har markant ökat besöksantalet vid Kinapaviljongen där !
Man har också ett Flexbussprojekt där man ringer efter buss vid behov.

Peter Eklund är besviken över batteriutvecklingen och önskar mera teknikutveckling, men trots detta och de oväntade motgångarna på hemmaplan är han övertygad om att marknaden för city- elbussar kommer att öka.


 

 EVguide
                   HEM HOME