EVguide


                HEM HOME


28 juni 2021

Tommy Engkvist, Nikolay Shishkov och Knut Abrahamsen

EL-flygplanet tycks få en fin start !


Foto: Pipistrel

Vi, Tommy, Nikolay och Knut, har i många år arbetad för att i praktiken visa
vad man kunde/ kan göra med den rena elbilen.
I 1993 startade vi Mälarloppet, Stockholm – Strängnäs, ca 90 km. Då var det bara
blybatterier som gällde, och man hade krav på att det skulle finnas laddplatser med
max 10 km avstånd på vissa sträckor.
Naturligtvis var det ingen som trodde att vi i 1998 skulle ha två rena elbilar, Renault
Express El och Toyota RAV4 El med ”snabbladdare”, som rullade alla de 300 km runt
Mälaren på en lång dag.
Sedan har vi arrangerad 19 nordiska elbilsturer 2001 – Covid-19

I början av september 2020 gjorde den kroatiska flygproducenten Pipistrel en upp-
märksammad demonstrations-flygning på 700 km från Alperna till Nordsjön.
Av deras positiva Rapport om resan med den serietillverkade, tvåsitsiga, Pipistrel Velis
Electro, får vi en känsla av att introduktionen av EL-flyget kommer att gå snabbare
än EL-bilens; och relativt snabbt medföra stora ändringar i trafiksystemet.

Redan förra hösten meddelade Pipistrel att de har såld 111 av Velismodellen och har 77 beställningar !
Man är också på god väg att sätta in ett skift till på fabriken.

Pipistrel verkar vara en bra producent, och har också nyttig erfarenhet med produktion av
segelflygplan och flygplan med fossila bränslen. Den tvåsitsiga modellen med dubbelkontroll kan
användas för utbildning av piloter. Troligen kan Pipistrel ge god hjälp med det också.
Det första planet som Norge köpte 2018 var, efter vad vi förstår, närmast en byggsats,
och ännu inte typgodkänd.
I augusti 2019, efter mycket jobb, fick de tillstånd att börja flyga.
Efter lite övningsflygningar och demoflygningar med en passager, blev det motorproblem. Den duktiga piloten skickade MYDAY och buklandade på vatten med nosen mot strandkanten.
Där gick planet runt och blev liggande i vattenkanten. De båda i planet klarade sig utan skador, men planet skulle inte löna sig att reparera,
Dålig reklam för planet ?
Nej, det kan nog lika gärna bli positiv reklam av det.
Piloten, Dag Falk Petersen, som då var chef för AVINOR, alla de statligt ägda flygplatserna i Norge, skall naturligtvis ha stor ära för sin lyckade nödlanding.
Haverirapporten kommer också att ge tips på förbättringar av flygplanet.
Ett nytt Velisplan är, naturligtvis, beställd,

ELflyg FÖRENINGAR
På ELbilsidan finns den imponerande Norsk elbilforening
med hela 90.000 medlemmar,
och i Sverige Elbil Sverige
med ??? medlemmer som ökar mycket snabbt.
De har gjort, och gör, mycket stor nytta.
Med tanke på den mångfald, självkörande elbilar,helikoptrar, ballonger, drönare, så blir det
kanske naturligt med separata hemsider för jordnära respektiva flygande objekt.

LADDNING
Velis drar ungefär lika mycket ström som en Tesla S, ca ett par kWh per 10 km. Detta bör
kanske inte vara något problem vid test av de befintliga, tvåsitsiga, EL-flygplan.
Tänk på att flygsträckan ofta är kortere än elbilens väglängd. Och eventuella färjetransporter !

Det har varit många diskussioner om kontakter och kablar till EL-bilarna, så det finns all
anledning att välja det bästa av det som är i drift.

Nikolay och Tommy har under många år byggt upp ett stort laddprogram uppladdning.nu

Laddplatser för EL-flyg kan läggas in där med en egen symbol. Med sortering efter t.ex ELflygplatser.
Programmet var primärt för Sverige, men det är ingen gränskontroll :-)

Det kommer kanske nya elflygmodeller för 3 till 6-7 personer, taxistorlek, de närmsta 5-6 åren.
Detta kommer att medföra krav på fysiska ladd-/ uppställningsplatser.

Redan 2026 skall Svenska Heart Aerospace
introducera sitt DS-19 plan för 19 personer. Se bild nedan,
Det har batterkapacitet för 400 km och klarar dig med en bana på 400 m. :-)


Foto: Heart Aerospace

FLYGPLATSER
Barkarby Flygklubb informerar om Pilotutbildning

På Säve Flygplats sida kan man se ex på pris vid Take Off

www.flygkartan.se visas, den nu så aktuella, Stockholm-Bromma-Flygplats.
Där kan man också se exempel på de många små flygplatser som finns i Sverige

I Sverige kontrollerar Transportstyrelsen 45 flygplatser som har någon form av instrument-
inflygningshjälpmedel.
Transportstyrelsen informerar också om olika Luftfartyg ock Drönare

Norge har 98 flygplatser som har internationell flygplatskod.
45 av dessa ägs av norska regeringen via flygplatsoperatören AVINOR.

Liste over flyplasser i Norge:
wikipedia.org







HUR KOMMER MAN IGÅNG ?

Det viktigaste nu är att få fungerande ELflygplan upp i luften.
Det fick vi se beträffande den korta tiden som AVINOR fick med sitt Velix flygplan.
Tack och lov utan personskador.

Pipistrels 2-sitsiga Velix är kanske det som ligger närmast till hands.
Med sin "dubbelkontroll" kan det direkt användas för de som troligen
kommer att stå i kö för att få sitt första ELflygcertifikat.
Se Pipistrel utbildning

Många friställda/ pensionerade piloter kan säkert hjälpa till med detta.
Det gäller alltså att så snabbt som möjligt ställa sig i kö hos Pipistrel. :-)
Det finns många budgeter med mycket pengar avsatt till transport och infrastruktur.
Kontrollera detta.

Kanske kan man få bidrag för att konstruera skidor så att man redan nästa vinter
skulle kunna testa detta.
Man föreställer sig att det, bokstavligen talad, är lättare att börja med skidor.

Det tycks fortfarande finnas lite tid för prov med ELflyg på Brommaflygplatsen, om
Pipistrel kan levrera/ låna ut ett Velis Electro plan.
I så fall kan man göra test- och demonstrations flygningar Bromma - Arlanda och andra aktuella
flygplatser i regionen.
PR-värdet av att använda just Bromma för ELflyg torde bli stort.
Den skulle också vara av värde vid en större olycka på Arlanda., men också kunna användas som "fjärrkontrolltorn" för andra flygplatser.

Allmänt gäller det att hitta iniativrika personer som kan få igång aktiviteter på många av de 100-tals flygplatserna.
Det finns 100, ja kanske 1000-tals möjliga flygplatser i Norden som kan rustas upp
med hjälp av ägare/ kommuner.
Kanske kan man få mindre start- och landingsavgifter på några platser.




IKEA Älmhult tillsammans med aktiva Älmhult Flygklubb borde kunna bli ett fint projekt
där Flygklubben säkert kunde ta ett Elflygplan också under sina vingar.

Andra flygplatser kan bli utvecklingsplatser för drönare och förarlösa ELflygplan.
Mellan dessa skulle man kunna göra övningsvägar för förarlösa ELbilar.




Tesla skulle kunna hyra eller köpa en mindre flygplats vid ett av sina Servicecenter, dit
de kan skicka sin serviceman med Velisplanet, eller reservdelar med drönare.
Eventuellt kan de också testa/ demonstrera sina självkörande ELbilar där.




EVguide
                  HEM HOME