EVguide
                   HEM HOME



 

CARB
California Air Resources Board 27 - 28 mars 2003

California Air Resources Board 28 mars 2003

Batterielbilen BEV är inte död
Efter en hel del sifferexercis avslutades CARBs styrelsemöte med att arbetsgruppen fick i uppdrag att göra några mindre ändringar inför ett nytt möte om en månad.
Arbetsgruppen skall ge förslag om krav på antal producerade bränslecellsbilar FC, batterielbilar BEV och från elnätet laddningsbara hybridbilar PHEV under perioden 2005 - 2008.
Förslag skall också ges om PHEV skall kunna köras minst 20 eller 30 miles på en laddning.
Vidare så skall man undersöka hur man kan få befintliga uthyrda BEVs i Kalifornien att rulla vidare.


Styrelsens medlemmer beklagade att gårdagens möte i media hade refererats som "att de hade dragit ut pluggen för BEV".
Det var inte deras mening, och dagens möte visar ju också att BEV fortfarande är med i diskussionerna.
Redan i går påpekades att man måste ha med antalet producereade bilar, och det man inte kunna enas om i dag var i princip 250 eller 500 bränslecellsbilar och relativt den summan antal batterielbilar och hybrider.

En av dagens publikkommentarer var just att hon tyckte att reglerna blir allt för komplicerade.

En annan påpekade att det säljs 1.8 miljoner bilar per år i Kalifornien, och att luftfororeningarna kostar staten 14? miljarder? dollar per år.
Han sa också att ingen sak i Kalifornien har fått så många supporterbrev!

Också i dag kom det upp kommentarer om leverantörernas (bristande) marknadsföring av batterielbilen.

Förmodligen har de få privata som har haft råd och lyckats få tag i en batterielbil gjort en fin informationsdrive för denne,
och inte minst, genom sitt engagemang på CARBs styrelsemöte i går och i dag sett till att det ser ljusare ut för batterielbilens framtid.



California Air Resources Board 27 mars 2003

Se också rapport i The Sacramento Bee >

Vid mötet hade ett 75-tal av "publiken" önskemål om att komma med kommentarer, varför mötet ajournerades kl. 21.00 lokal tid, och fortsättar på fredag 28 mars klockan 08.30 lokal tid (17.30 svensk tid).

CARB Audio/ Video >

Jag lyssnade via Internet på publikens kommentarer, och här är några notiser så som jag uppfattade det hela:

Batterielbilen BEV
Flera trodde att förslaget kommer att medföra BEV "blackout" 2003 - 2007, - och att man också för tiden efter 2009 måste sätta in krav på visst antal producerade BEVs.

Utvecklingen har visst gått framåt de senaste 2 åren.

EPRI berättade om bättre NiMH batterier och controllers.
Se også EV World EVs Becoming Cost Competitive, Says EPRI Study

Quebec Hydro visade upp sitt nya Lithiumbatteri och sa att det finns NU.

Evercell NickelZink-batteri sades ha gått ner i pris från 900$ till 300$/ kWh.

Bl.a. med de goda erfarenheterna med Toyota RAV4 El tror inte CARB att det är orealistiskt med batterigarantier på 10 år eller 150.000 miles.

Toyota är inte främmande för att fortsätta att leasa de BEVs som de har ute i USA.
Ford menar att det är allt för mycket byråkrati för att fortsätta att hyra ut de TH!Nkbilar som de har i USA.

De privata BEV-brukarna gav ett mycket positivt intryck, även för Norge och TH!NK-bilen.

Astma- och Lungföreningarna påpekade att luftföroreningarna är mycket omfattande i Kalifornia NU, och därför behövs också elbilen NU.

Plug-in hybrider
- var det massivt önskemål om, och många menade att de visst "make sense".
Men inte producenterna.
Toyota menade visserligen att de nog kommer, - men senare.
Ford menade att brukarna vill ha det enkelt, och "inte behöva åka runt och leta efter nätuttag".

Marketing
Mycket kritik av leverantörernas beteende hitintills.
Ett förslag var att låta elbolagen få sälja elbilar.



 

 EVguide
                   HEM HOME